Men Beatrice …!

Posted on 25 oktober, 2013


”Jag har har varit inom polisen i 32 år och jag har aldrig sett något sånt register, men jag har aldrig haft en sån verksamhet att jag överhuvudtaget kommer i närheten av den frågan .. öh … men det finns andra som kan svara både ja och nej på den frågan”. Självklart är både jag och journalisten som ställde frågan intresserade av de som kan svara ja på frågan om rasistiska register förekommit i Sverige före 2009, men så långt kom vi aldrig i framställningen. Man suckar och längtar till något förhållandevis seriöst, såsom Grönköping.

Det är vår rikspolischef som svarar på det sättet, inte i ett akut läge, utan i ett läge där han har haft god tid att förbereda sig. När man läser den ordagranna utskriften av vad rikspolischefen sa funderar jag på om inte rikspolischefer borde få blåsa innan dom sätter sig på presskonferens.

Den här mannen är den ytterst ansvarige i den här frågan, för regeringen är det ju inte. Det har Ullenhag tidigare förklarat – Ministrar i Sverige styr inte. Sedan undrar man i sitt stilla sinne om Ullenhag skulle ha nöjt sig med ett sånt svar låt oss säga från en ungersk minister.

Och visst undrar jag om Beatrice, rikspolischefens chef, var imponerad över svaret som riskspolischefen presterade. Min bestämda åsikt är i alla fall att den mannen inte på något sätt är vuxen att inneha sitt ämbete. Att frågan om rasistiska rutiner i polisens vardag i framtiden ska ligga i händerna på den mannen, när regeringens händer är bakbundna av förbudet mot ministerstyre, är ju minst sagt tveksamt. Han liksom regeringen verkar vara i fullständig avsaknad av hur man tar tag och styr i en svår fråga. Men rikspolischef Svensson får väl ansluta sig till justitieminister Ask och integrationsminister Ullenhag och fortsätta begråta sakernas bedrövliga läge och vagga sina huvuden fram och åter allt emedan Skånepolisen kan fortsätta och att leta upp brunögda bofasta barn och registrera i sitt resanderegister.

Posted in: Alla inlägg