Men bombningen av Libyen – hur är det tänkt?

Posted on 20 mars, 2011


Jag har lite på måfå letat efter tanken bakom anfallet mot Libyen, men inte hittat det, åtminstone inte där den borde finnas – i medias rubriker eller ingresser. Bomba och skrämma Khadaffi det kan man ju pyssla med som omogen och icke-ansvarstagande. Priset är en stor mängd människoliv, oskyldiga människoliv, för inte lär man pricka Khadaffi och några av skurkarna kring honom. Men sedan då? Invasion? Ta över? Vem blir ny ledare, när Khadaffi har hängts? Jag hittar det inte. Med den erfarenhet jag som desillusionerad världsmedborgare har av NATOs och EUs militära äventyrlighet skulle det inte vara mig främmande om det inte finns någon tydlig plan, utan att man med en barnkammaryr indignation över Khadaffis uppträdande gett sig ut i luftrummet över Medelhavet med sina överdimensionerade leksaker och gör vad som faller halvpsykopaterna Sarkozy och Obama in – mycket roligare än vardagsproblemen hemma vid skrivbordet.

Jag hoppas jag har fel. Kan någon hjälpa mig med en länk, en referens eller något – hur är det tänkt?

Posted in: Alla inlägg